1 Ruta Dels Refugis (Cornudella - Albarca)

Ruta dels refugis (2012) 1ª etapa - Cornudella de Montsant - Albarca.

Primera de les 4 etapes, curta pro amb una pujada bastant vertical al Mont-sant.

La dificultat radica amb tres passos semi-ferrats (Revisar fotos). No son punts molt complicats per gent acostumada a grimpar i que no tinguin vertigen, si teniu vertigen o poca agilitat podeu tenir problemes.
De totes maneres, teniu la opció d'arribar a Albarca seguint el GR, molt mes planer i sense problemes.

Nosaltres hem seguit les etapes tal com descriu la guia, de totes maneres molta gent comença des de Siurana, per igualar les etapes, aixo es opcional.

Nosaltres varem sortir després de dinar ja que ens volíem quedar a dormir a Albarca.

La etapa no te mes a destacar, tret dels graus de grimpada i les vistes sobre Cornudella, Panta de Siurana i La ermita de Sant Joan del Codolar.

Us deixo les ressenyes del camí, extretes del Palau Robert, per cert Bastant Fiables.

------------------------------------

Comarques: Priorat || Dificultat: Mitjana || Mitjans Locomoció: A peu || Distància: 7.02 km ||
Desnivell Pujada: 650.0 m || Desnivell Baixada: 650.0 m || Senyalització: Sí || Durada: 2 h 40 min
Ruta dels Refugis. 1 Cornudella de Montsant-
Albarca

L'etapa de Cornudella de Montsant a Albarca és la primera de les quatre que formen la travessa. Se surt de l'alberg refugi de Montsant Natura, punt d'informació i suport per a la ruta.

L'itinerari comença encarant-se a la imponent muralla de conglomerat de la serra Major de Montsant, dins del Parc Natural de la Serra de Montsant, i continua enfilant-se pel grau del Codolar que, a més de ser força dret i costerut, té tres passos on cal grimpar ajudant-se de graons metàl·lics clavats a la roca.
A l'inici del grau hi ha l'ermita de Sant Joan del Codolar. L'ascensió permet gaudir d'una imponent panoràmica de la serra de Prades. Posteriorment es davalla, per bon camí, fins al refugi de Montsant, a Albarca, un petit i bell llogarret aturonat situat a l'extrem nord-oriental de la serra de Montsant, a més de 800 m d'altitud. Té, com a edifici més destacat, l'església de Sant Vicenç, que conserva un absis romànic semicircular. A Cornudella de Montsant cal visitar el celler cooperatiu, projectat per l'arquitecte modernista Cèsar Martinell, deixeble d'Antoni Gaudí, i l'església arxiprestal de Santa Maria (s. XVII), del primer Renaixement català.

Per arribar a Cornudella de Montsant des de Reus cal prendre a ponent, pocs km més enllà de l'acabament de la T-11, la carretera N-420 i, entre els km 866 i 867, trencar a la dreta (NO) per la C-242 que passa per les Borges del Camp i hi arriba en 21 km. Un cop al poble es pot aparcar al costat de l'oficina d'informació turística, a la dreta de la carretera i just davant del trencall que duu a la Morera de Montsant (la TV-7021).

Se surt de l'alberg refugi de Montsant Natura, situat una mica més endavant al cantó oest de la mateixa carretera C-242, quan aquesta fa un revolt marcat.

-------------------------
0,00 km (528 m). Es pren la carretera que passa per davant de l'alberg en direcció nord-est. Uns metres després d'un revolt es gira a l'esquerra (N) pel carrer de l'Església, es desemboca al de la Creu, que se segueix també a l'esquerra i, de seguida, es fa un revolt cap a la dreta i s'enllaça amb el de la Font (on hi ha una font amb què avituallar-se d'aigua): cal seguir en direcció nord pel Camí Vell de Sant Joan, contigu a aquest carrer i encarat a la muralla del Montsant.

0,73 km (578 m), 0 h 13 min. La pista es bifurca, però cal deixar-la prenent un camí que s'enfila a l'esquerra (O/NO). Se surt a una altra pista que neix en uns camps de conreu (km 1,18, 639 m, 0 h 24 min): cal agafarlala cap al NO en direcció a la serra Major seguint el GR 174. Es travessa el Camí dels Cartoixans, que també marxa cap a Albarca, però per la plana. Sense canviar de direcció la pista passa a ser un camí.

2,29 km (762 m), 0 h 46 min. En arribar al pla de Joanet la pista fa una marrada, puja 20 m i accedeix a una bifurcació entre els camins de la Llisera i de la Serra Major: es continua a la dreta pel primer, que planeja en direcció nord seguint els senyals del GR 174, deixant a l'esquerra (NO) el que remunta a la serra Major (GR 174-1).

3,24 km (740 m), 1 h. Sant Joan del Codolar. Es voreja l'ermita i el gran roc on està enclavada per prendre,deixant el GR, un caminet que surt darrere seu i puja cap al nord amb bastant pendent pel barranc de Sant Joan.

3,75 km (919 m), 1 h 32 min. S'arriba al primer dels tres passos ferrats: s'ha de grimpar uns quatre metres ajudant-se dels graons metàl·lics clavats a la roca.

3,88 km (1011 m), 1 h 45 min. Es troba el segon pas de grimpada, que és més curt, i s'ascendeix amb l'ajuda d'uns altres graons metàl·lics.

3,98 km (1074 m), 1 h 55 min. Es passa el tercer i últim pas amb graons fent una ziga-zaga entre les roques tot seguint les marques grogues i blaves. Dalt es pren un camí que flanqueja el rocam al llindar del cingle planejant en direcció nord-est.

4,57 km (1110 m), 2 h 06 min. Després de passar un tram boscós i separar-se dels cingles, s'obre una clariana on el camí es bifurca: cal prendre el trencall de la dreta, que baixa recte (N) fins a un ressalt rocós que se salva tot girant cap a la dreta. Un cop a baix se segueix cap al sud-est en direcció al grau de Montsant.

4,99 km (1035 m), 2 h 13 min. Grau de Montsant. Es pren la pista cimentada que davalla al nord-est amb una muralla rocosa a l'esquerra.

5,74 km (926 m), 2 h 23 min. En un revolt tancat a l'esquerra es deixa la pista i es pren un camí de la dreta que descendeix cap al nord.

7,02 km (809 m), 2 h 40 min. Sense canviar de direcció s'entra al petit poble d'Albarca, on es troba, al costat sud-oest d'un petit collet, el refugi de Montsant. Final de l'etapa.

Informació pràctica

Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar