Planes Hostoles - Cogolls - S. Salvador Puig - Alder - Castell Hostoles

Caminada circular amb inici i final a Les Planes d’Hostoles.

Sortim a tocar la estació del carrilet de Les Planes direcció Olot per l’antic traçat del carrilet.

Deixem el carrilet per anar direcció Cogolls per el GR-83 , aquest tram esta asfaltat fins desprès de Cogolls, pro abans d’arribar ens desviarem uns 300 metres per visitar el

Gorg del Molí dels Murris.

Continuem, poc desprès de Cogolls enfilem direcció Castell de Puig Alder o ermita de Sant Salvador.

Deixem el castell per baixar i resseguir la serra que ens portarà al Castell D’Hostoles.

Aquest tram presenta una certa dificultat ja que en alguns punts el camí no esta ben definit, travareu fites que en guiaran.

De totes maneres hi ha algun punt que es necessita una certa agilitat per baixar de les pedreres, encara que teniu opció a agafar un camí que voreja per la dreta de la carena, podeu estalviar desnivell i dificultat. De totes maneres recomano seguir la serra per dalt, el camí es fantàstic.

Arribats al Castell d’Hostoles, tan sols resta baixar a buscar la ruta del carrilet que ens retorna a Les Planes.

Preciosa i molt recomanable caminada, tan sols la part del GR-83 una maca cansada pel tram asfaltat, la resta preciós.

Bon camí.

Les Planes d'Hostoles

Es un municipi de la comarca de la Garr
otxa. Situat en les valls de Cogolls i d'Hostoles, està envoltat pels riscos del Far (1150 m.), de la Salut (1020 m.), la serra dels Medes (887,3 m.) on es troba el volcà Puig Rodó i banyat pel riu Brugent. Forma part del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa.

Castell de Puig Alder o ermita de Sant Salvador

Esmentat l'any 1020 en el testament de Bernat Tallaferro i que el 1184 ja tenia una església dedicada a Sant Salvador. Al s. XV, durant la guerra dels remences, va estar en poder de Verntallat. Fa pocs anys, aquesta ermita va ser restaurada. Disposa d'un petit refugi muntanyenc.
Des d'aquest indret, es gaudeix d'una extraordinària vista sobre les valls de Cogolls i del Vallac.

Castell d'Hostoles

És una insigne fortalesa medieval i el principal castell de la Vall actualment en estat ruinós. Ja és documentat l'any 1020 en què Bernat Tallaferro el cedí al seu fill Guillem.
Senyorejat pels senyors d'Hostoles (segles XI - XII), els Cartellà (1220 - 1320) els Rocabertí (fins el 1419).
Fou un dels principals focus del feudalisme i esdevingué quarter general de Francesc de Verntallat, cap de la Revolta Remença a final del segle XV. Juntament amb els castells de Puig Alder i Colltort formaven la línia divisòria entre els comtats de Besalú i Girona.

Activitat: senderisme
Distància recorreguda: 14,98 quilòmetres
Altitud mín:
341 metres, màx: 717 metres
Desnivell acum. pujant:
671 metres, baixant: 667 metres
Grau de dificultat: Moderat Temps: 4 hores 51 minuts Data: noviembre 23, 2010 Finalitza al punt de partida (circular):