3 Ruta Dels Refugis (Mont-ral -La Mussara)

Ruta dels refugis (2012)

------------------------------------

Comarques: Alt Camp, Baix Camp || Dificultat: Dificil || Mitjans Locomoció: A peu || Distància:
14.98 km || Desnivell Pujada: 786.0 m || Desnivell Baixada: 786.0 m || Senyalització: Sí || Durada: 4
h 10 min
-------------------------------------
Ruta dels Refugis. 3 Mont-ral-La Mussara

La Ruta dels Refugis és una travessa a peu per les serres prelitorals de baixa muntanya de Prades i de Montsant que neix a partir de la iniciativa en comú dels refugis que la formen.

Enllaça de manera circular quatre refugis del Parc Natural de la Serra de Montsant i de les muntanyes de Prades definint un recorregut de 68,61 km i un desnivell positiu acumulat de 3231 m que discorre entre els 470 i els 1140 m d'altitud, pràcticament en la seva totalitat per camins i pistes de muntanya. Està emmarcat entre el Parc Natural de la Serra de Montsant, singular per l'originalitat del seu relleu, un gran bloc calcari abrupte en forma de mola on destaquen les parets rocoses de la serra Major, i les peculiars i frondoses muntanyes de Prades, imminent parc natural.

El camí està senyalitzat amb una franja de pintura groga i una altra de blava.

L'etapa de Mont-ral a la Mussara és la tercera de les quatre que formen la travessa. Sortint del refugi Musté Recasens es davalla per situar-se a mitja alçada del vessant mediterrani de la serra del Pou, bon mirador del Tarragonès. Després de passar per l'Albiol el camí s'endinsa per una frondosa vegetació des d'on es contemplen els cingles de la serra de la Mussara, pertanyents al futur Parc Natural de les Muntanyes de Prades. En arribar a l'alçada del refugi homònim, la ruta s'enfila, tot fent marrades, fins al capdamunt de les parets tot oferint una impressionant panoràmica des del balcó natural del poblet abandonat de la Mussara, on encara resta dempeus l'església de Sant Salvador.

Seguint la travessa de la Ruta dels Refugis, se surt del refugi Musté Recasens de Mont-ral. En cas de no continuar l'itinerari, es pot arribar a Mont-ral prenent la carretera TV-7041 que surt d'Alcover, població situada a la carretera C-14 entre Reus i Montblanc, fins al km 11,5, on s'agafa el trencall (la TV-7045) de l'esquerra (O) que hi duu.

0 km (854 m). Partint del refugi s'ha d'anar a la sortida oest del poble i baixar pel vessant sud fins a la carretera TV-7045, que es travessa per prendre, al costat d'una casa, un carrer asfaltat que davalla a migdia.

0,26 km (809 m), 0 h 04 min. Just al final del tancat de la casa, que s'ha deixat a la dreta, s'agafa un camí, poc fressat però senyalitzat, que davalla 300 m fins a sortir a una pista, que es pren cap a la dreta (SO).

Passats uns 50 m cal abandonar-la i trencar a l'esquerra (SE) per un camí.

1,59 km (631 m), 0 h 25 min. Després d'unes quantes marrades es travessa el riu Glorieta.

2,88 km (717 m), 0 h 48 min. El camí, que coincideix amb un itinerari que discorre per la vall del riu Glorieta,arriba a una pista, que se segueix a la dreta en direcció sud.

4,24 km (743 m), 1 h 09 min. Després d'incorporar-se una pista per l'esquerra es deixa el mas de Vidal també a l'esquerra i, posteriorment, una pista que puja a la dreta. Se segueix recte en direcció sud-oest per la pista principal.

6,46 km (818 m), 1 h 45 min. Es desemboca al revolt d'una carretera asfaltada, que es pren a la dreta (SE) en pujada. De seguida s'arriba a un petit collet, la Creueta, on es troba una altra carretera asfaltada: cal girar a la dreta (O) seguint el GR 65-5 en direcció a Prades tot deixant a l'esquerra (E) el desviament que mena al poble de l'Albiol.

7,63 km (848 m), 2 h 03 min. Es deixa la carretera i es baixa per una pista que surt a l'esquerra (SE). Al tercer revolt, davant d'un antic mas, cal abandonar-la per prendre un camí de la dreta, tangencial al revolt, en direcció oest.

9,19 km (836 m), 2 h 25 min. S'accedeix al mas de Nebot. Es passa per la dreta d'un antic pou de glaç i se segueix en la mateixa direcció, ara per una pista, fins a arribar a la carretera T-704 (km 9,87, 853 m, 2 h 36 min): cal travessar-la i prendre un senderó que davalla (NO) fins als peus dels cingles de la Mussara, que es veuen a ponent just davant, coronats per unes antenes telefòniques.

10,10 km (839 m), 2 h 39 min. Es creua un torrent i es continua per un camí estret a través d'una vegetació molt frondosa que transcorre arran de la cinglera.

12,42 km (661 m), 3 h 15 min. S'obre una clariana just abans de travessar el barranc de les Tosques. El camí passa a ser més ample i puja, tot fent marrades, cap a la Mussara, que es distingeix dalt del cingle que s'albira al nord-oest.

13,24 km (813 m), 3 h 36 min. El camí gira cap a l'esquerra i s'eixampla per esdevenir una pista forestal que planeja, en direcció oest, fins al km 14,00 (860 m, 3 h 50 min), on es pren un sender de la dreta (N) que passa als peus dels cingles fins a trobar un pas per superar-los.

14,98 km (967 m), 4 h 10 min. Refugi de la Mussara. Final de l'etapa.

Informació pràctica

Es recomana dur cartografia de l'entorn. És necessari proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar

suficient. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de